Vi är som magneter.

När det gäller att bli gravid för att kunna skapa familj så är det inget som är självklart för någon, utan varje barn är verkligen ett mirakel. Det är mycket som ska stämma in samtidigt för att det ska bli en graviditet. Å även om jag och Jeppe vet om det här och har med oss det som en del av verkligheten, så väljer vi ändå att vara positiva och prata i termer som
 
"nästa år när vi blir föräldrar" 
 
Å det gör vi då det är så vi fungerar - vi tror att de vi tänker på, talar om och omringar oss med blir vår verklighet. Sen är vi inte mer än människor, så självklart finns det exempelvis oro och nervositet där ibland ändå - men det är typ bara 5% av tiden. Och vi tror att det är och kommer vara bra för oss att vi ser oss som magneter där vi drar till oss det vi tänker på, talar om och omringar oss med. Å skulle de bli något galet på vägen, så tar vi det då istället för att tänka "men tänk om" redan nu. 
 
 
Sen har jag fått märka att jag och Jeppe ses som naiv av vissa - många gånger sägs det med andra ord och ibland sägs dem inte alls utan dem ligger där mellan raderna. Fast jag tror att dem människor som säger det gör det av omtanke, även om det blir/känns fel. Dem tycker att vi borde vara inställda på hur svårt det är att bli gravid och att det kanske krävs flera IVFförsök. Att vi borde vara beredd på hur dåligt jag kan komma att må av allt arbete innan själva planteringen av det befruktade ägget och väntan på graviditetstestet. Sen kan det ibland finnas en förvirring kring att vi vet så lite om IVFprocessen och att vi borde googla och ta reda på mer. 
 
Men även om jag och Jeppe inte pratar om det, så VET vi hur svårt det kan vara att bli gravid, men vi är glada och positiva ändå. Jag och Jeppe VET att man kan må dåligt av bland annat hormoner och äggplocket och själva väntan, men vi väljer att vara glada och positiva ändå. Sen vet jag och Jeppe vad vi behöver veta för där vi är nu - vi väljer att vara där vi är och det är så vår läkare har varit sen start. Det är en del steg och mycket att ta in, så då tar vi det steg för steg - å det är ett sätt som funkar super för oss. Å det sättet gör att vi kan vara glada och positiva och lugna NU. 
 
 
Så ni som känner att ni måste berätta allt det jobbiga och hemska med att försöka bli gravid - snälla sluta med det, för det behövs inte. Släpp det och va positiva och glada tillsammans med oss istället - glädje är så mycke roligare och en alldeles, alldeles underbar känsla.
 
 
    
 
 Jag vill att livet ska ge mig energi så att jag kan ge energi tillbaka till livet. Så när det gäller exempelvis internet så väljer jag med omsorg vilka bloggar jag läser och vilka vloggar jag tittar på i ämnet IVF. Och här får ni några förslag på bloggar som ger mig energi - klicka på bilderna för att komma till bloggarna. 
 
Unga Fru Kajson.
 
Vägen mot bebis. 
 
Vägen till mamma och pappa. 
Taggar: #IVF;

Kommentarer :

#1: Johanna

Tycker det är rätt inställning! Tankarnas makt - en positiv inställning kommer man mycket längre på.

Svar: Härligt att du också tycker det :) Ja man kan komma precis dit man vill genom rätt tankar :)
Lilla Hell

skriven
#2: Majsan

Så glad att jag hittat eran blogg! Ni är så inspirerande och positiva..
Jag och min sambo har precis börjat resan mot ivf.. Jag har pco och min sambo kronisk sjukdom som tyvärr minskar spermiernas kvalite.. Jag tänker också.. Nästa år är ska vi bli föräldrar.. Det har vi tänkt nu i snart 2 år men det får mig att blicka framåt och hoppas och inte gräva ner mig i depp..
Det har jag tyvärr andra i min närhet som gör det åt mig... De ständiga kommentarerna om att " du vet hur dåliga odds ni har, med tanke på att båda har varaitt ferilitetsproblem.." Det är så jäkla tråkigt att hela tiden få negativa kommentarer istället för stt få en peppande kommentar som att lycka till eller jag hoppas för er skull att det blir som ni vill...

Jag hoppas och önskar er lycka till att ni lyckas med eran ivf resa mot en liten bebis.:-)

Svar: Åååå va snällt sagt av dig :) Kul att du känner så :)
Ja och det är ju så himla trist. Dem vill ju garanterat bara väl, men det blir bara så fel. Men fortsätt som du gör - tänk positivt ! Man kan aldrig vara glad i onödan :)
Lilla Hell

skriven
#3: Monika

Så kloka ni är och vad rätt ni har.
All lycka till er.

skriven
#4: S

Men tack söta du, nu kom det nästan lite hormontårar... ;-)

Känner igen det där med att folk vill påpeka att det mycket väl kan ta tid att lyckas med IVF. Ja, det fattar väl vi som gör det också? Bästa kommentaren var "Men du får inte bli besviken om det inte funkar direkt." WHAT?

Å andra sidan är ju J och jag ett fint exempel på att det visst kan gå snabbt och smidigt med IVF. Håller tummarna för att det blir likadant för er!

Svar: Haha tänk om man sa så till alla som ska försöka skaffa familj, fatta kränkande? :)
"Tänk nu på att det kanske inte blir något första gången ni försöker"

Ja de är ni verkligen - aaa va snällt skrivet av dig :)
Lilla Hell

skriven
#5: Cicci

Vilket bra sätt att tänka och vilken styrka av er att hålla er till det som känns bäst för er! Vi startar också vår IVF resa någon gång 2015 och jag försöker hålla mig till vetenskaplig fakta så mycket jag kan. Bloggarna gör en så ledsen. Tack för tipsen dock, dem ska jag kolla! Jag kan rekommendera IVFpodden! Bra fakta som förberedelse när ni känner er redo.
Lycka till! : )

Svar: Hej hej! Va snällt skrivet av dig. Ja vi ser det också som en styrka :) Ja bloggarna kan göra en ledsen och nedstämd, så ska man läsa så får man sålla bland dem :) Ska absolut kolla in IVFpodden :)
Lilla Hell

skriven
#6: Sandy

Det är så klokt av er att bibehålla en positiv syn på det hela! Man skall inte ställa sig in på att det kommer bli en kamp, det vet ni väl redan. Lycka till!

Svar: Va snällt skrivet av dig :)
Lilla Hell

skriven
#7: Jasmine

Vilket inspirerande lycka. Jag uppskattar att ni delar med er av er glädje.
Jag önskar er lycka till och hoppas att ni får ett tillskott till familjen under nästa år.
Kram

Svar: Oj va du skriver snällt :)
Lilla Hell

skriven
#8: KIKKI

Vad härligt att läsa! :) All lycka till er och håller tummarna att ni får bli föräldrar inom en snar framtid! En positiv inställning kommer att hjälpa precis som du skriver! Kram!

Svar: En positiv inställning är allt :)
Lilla Hell

skriven

Kommentera inlägget här :