Avsnitt 11.

 Då var det dags för ett nytt avsnitt
 
Taggar: #IVF;

Kommentarer :

#1: Fd värphöna

Wow! Härligt! 9 äggblåsor låter väldigt bra i mina öron efter korta metoden. Jag blev uppskrämd av flera inför äggplock men när jag väl var där, härligt smärtlindrad så tittade jag mest på skärmen och var tokfascinerad över att se blåsorna tömmas en för en. Och att sen få höra inne från labbet att dom hittat första ägget... Stort lycka till!

Svar: Hej fd värphönan! :) Ja jag vet inte vad som är många eller för få, men 9 kändes som något bra :) Tack va snällt av dig :) Å du gick från värphöna till? :)
Lilla Hell

skriven
#2: My

Hej hej!!
Åhhh jag är så himla glad för er skull, känner sån glädje… Alla reagerar olika på behandlingen, äggplock mm. Vi fick gå på 3 ultraljud för att kolla äggblåsornas tillväxt och vid varje ultraljud höja dosen av medicineringen lite till… Sedan förra fre var det dags för äggplocket och den hade jag fasat mycket för hur det skulle kännas och hur jag skulle må efteråt, då man hade hört lite olika erfarenheter.

Vi var riktigt förväntansfulla, lite nervösa och ville få det gjort. Då jag blir lätt illamående fick jag extra lugnande mot illamåendet genom en infart i armvecket. Sedan fick vi byta om till sexiga landstingskläder:) Sedan blev vi inledda i op.salen av narkossköterskan och jag fick lägga mig i en gynstol och så fanns det en embryolog med oxå i rummet brevid som hade hand om att se efter hur många ägg som kommit ut ur äggblåsorna.
Bedövningen kändes såklart lite, men trodde att den skulle kännas betydligt mer. Det hittades 14 äggblåsor, varav 11 ägg. När embryologen sa inifrån labb sa att dom hittat ett första ägg så kom nästan en liten glädjetår, hormonbehandlingen hade verkligen gjort susen:) Efter ingreppet så var jag ju såklart öm och trött och det kom lite blödning, men de 2 efterföljande dagarna så var det vila och kolla filmer och tog det lugnt, men vidare ont kan jag inte säga att jag hade.

I Lör ringde embryologen och bekräftade att 7 st av äggen var i rätt mognad och strl och blivit befruktade med hjälp av ICSI och att återföringen blev efter en 5 dagars odling. Vi var så jäkla glada över att ha klarat av ännu ett trappsteg och gjorde high-five och jag hoppade ett glädjeskutt och vi kramades länge:) Under dessa dagarna så var det ju inget vi kunde göra alls, så försökte inte tänka på det för mycket:)

Idag var dagen kommen för återföring och det var mycket pirr i magen och nervositet inför vad dom skulle berätta om kvaliteten på embryona. Fick klä om till landstingskläderna igen och in i samma op.sal, men denna gång hade jag en annan överläkare som jag haft vid två av mina ultraljud. Han visade en bild på embryonet och berättade att det var i toppskick. Ett annat embryo hade gått till frysen och tre andra skulle dom odla på tills imorgon för att se om dom skulle få åka in i frysen dom också. Återföringen kändes som en vanlig gynundersökning, så den gjorde inte ont:)

Det känns fortfarande overkligt att vi har klarat av så många trappsteg och är på slutspurten:)
Så nu är det bara att leva på som vanligt och försöka att inte tänka på det så mycket, då vi inte kan påverka det mera nu, men det är väldigt pirrigt, häftigt och förväntasfullt:)

Stort lycka till för er, om du orkat läsa:)
Kram

Svar: Tack för att du delar med dig - bara roligt :)
Lilla Hell

skriven
#3: Fd värphöna

Från värphöna till gravid i vecka 24. :-) Har kommenterat förut och följer er resa med spänning. Tycker ni är så positiva och härliga! Jag tycker 9 låter otroligt bra. Alla reagerar olika på beh, för mig var den korta varianten inget att ha. Utvecklade 1 blåsa och det var ingen ide att genomföra äggplock på den. Sen blev det långa och då har jag för mig att det blev 10-11 st. Det kan ju även hända att fler mognar till plocket, men, huvudsaken är ju inte mängden utan att det finns fina ägg där i. /Ida

Svar: Aha ! :) Hur är det att vara i v 24 då?
Va roligt att du gillar att följa oss å tack för dem snälla orden :)

Precis de är inte mängden som spelar roll utan att det finns fina ägg :)
Lilla Hell

skriven

Kommentera inlägget här :