Att tillhöra.

Vi människor är sociala varelser och vi blir till och växer genom sociala interaktioner, alltså genom att umgås med andra. Att prata med andra, att spegla oss i andra. Att få tillhöra. Och jag hoppas att alla i världen ser och förstår efter allt detta med Covid-19 att pengar och det materiella inte är värt någonting, utan det vi behöver är varandra. Som nu med Bernhard och att inte vara på förskolan så kom vi till vägs ände. Han satt och tittade rätt ut i skogen på måndagen och rätt ut i vardagsrummet på tisdagen, så då ringde Jeppe förskolan för att kolla om han kan få komma tillbaka. Att han inte är där som 15 timmars barn är en vädjan från förskolan och Jeppe frågade om Bernhard var välkommen tillbaka ändå då det endast är 2 barn som är 15 timmars, vilket han var. Så på onsdagen den 6 maj var han tillbaka på förskolan efter 1 månad hemma och lyckligare kille fanns inte. Han hade svårt att tro oss till en början - att han skulle få vara där och både leka med kompisar och få följa med in och äta. Han skulle få vara med hela vägen, han skulle få tillhöra igen. Så nu ska han få vara där tisdagar, onsdagar och torsdagar mellan 10 och 15 så länge han är frisk. Och jag hoppas att han förblir frisk så han kan få fortsätta leka med sina kompisar och få tillhöra. Och sen är det så att utöver att Bernhard mår väldigt bra av att få umgås med sina kompisar 5 timmar om dagen 3 dagar i veckan, så mår även Bonnie bra av att få vara lite med mig själv. Att vi får möjlighet att lära känna varandra, vilket inte är omöjligt när Bernhard är hemma men det är svårare. De stunder hon är vaken vill jag bland annat få tid att prata med henne, leka i gymmet och kunna göra nackträningen. Och sen de stunder hon sover vill jag att hon ska kunna somna hos mig och ligga kvar när de faller sig så. Så det blir en vinst för alla - Bernhard mår bra, Bonnie mår bra och jag mår bra. Jag har mer energi till var och en och jag får även tid att bara sitta själv en stund. Jag slipper känna att jag inte räcker till, utan kan få känna att jag är en bra mamma och fru. Och det finns även en lucka för att bara vara jag.  

Kommentera inlägget här :