Min värderingsgrund.

Den du är, din identitet, är uppbyggt på dina värderingar vilket innebär att ditt beteende och det som motiverar dig påverkas av dina värderingar. Grundstommen i dig är byggt på dina värderingar - dom hjälper dig göra val, bestämma vad som är viktigt och värdefullt, rätt och fel och vad du uppskattar i livet. Jag är också helt övertygad om att ens värderingar kan komma att förändras under livets gång - det som var mig i grunden för 10 år sen behöver inte se detsamma ut idag. Det kan hända kriser i livet - kriser som ställer saker på sin spets. 
 
Och med tanke på hur grundläggande värderingar är så faller det sig så naturligt och som den rätta vägen att när det handlar om utveckling (vare sig det handlar om mig som människa eller om organisationsutveckling eller om kompetensutveckling inom sitt yrke) ska man börja med att se över  sina värderingar för att ha en utgångspunkt. 
 
1. Vad är mitt syfte? 
Och hur du tar reda på det kan du läsa här --> mitt syfte
2. Vad har jag för värderingar?
 
 
Jag har funderat hela dagen och jag tänker i skrivande stund, för att undvika att missa något. Men jag tror jag tänkt färdigt och låt mig presentera det som är jag idag: 
 
- Respekt 
Jag har en respekt för andra människor. 
- Ärlighet 
Att kunna vara ärlig mot andra och även kunna ta att andra är ärliga med mig. Men då pratar jag inte om att jag är en person som med tryck i rösten säger att "jag är alltid ärlig och säger som det är, så det får människor ta" för det är inte samma sak. Då handlar det om att man tror man sitter på en sanning som man har rätt att häva ur sig hur som helst. Jag pratar om den enkla ärligheten mellan två människor. Även att jag är ärlig och sann mot mig själv och den jag är som person. 
- Omtanke
Jag har en omtanke om andra. 
- Ansvar
Att jag tar ansvar för det är som är mitt. 
- Förlåtande och förlåt 
Att jag är förlåtande utan att göra våld på mig själv. Samtidigt som jag ska kunna säga förlåt till andra när jag gör fel. 
- Ödmjuk
Att jag är ödmjuk inför livet och alla olikheter. Aldrig kliv upp på en hög häst och ha massa prestige. 
- Rätt och riktigt 
Jag gör rätt för mig - jag följer "lagboken" och tycker om den strukturen. Det får mig att må bra. 
- Civilkurage
Jag står upp för det jag tycker och jag tvekar inte en sekund på att ställa upp för andra - jag vågar ingripa. 
- Moral 
Jag vet vad som är rätt och fel och jag handlar där efter. 
- Mänsklighet
Jag är väl medveten om människans oförmåga att fungera felfritt och det är något jag ser positivt på
 
Sen när det gäller mina nära och kära så finns det även 
- Villkorslös kärlek
Att när man väl kommit mig nära så älskar jag dig villkorslöst. 
 
Så det ni läser om här ovanför - det är JAG
 
 
Vad har du för värderingar?
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :