Något som jag vet nu som jag önskar jag hade vetat tidigare i livet?

Något som jag vet nu som jag önskar jag hade vetat tidigare i livet?
Att jag är både introvert och högkänslig (HSP). 
 
Vilket för mig innebär att
 
- Jag kan vara social och trevlig men det tar massa på mina krafter så efter tex en dag på jobbet så behöver jag en liten paus innan jag kan växla om för att vara social när jag är hemma. 
- Jag undviker att träffa nya människor då jag är socialt obekväm och det tar alldeles för mycket på mina krafter. 
- Jag har svårt för mycket ljud, då jag har svårt att skilja allt åt. 
- Jag har svårt att släppa folk nära, då jag verkligen behöver lära känna en person först. Jag behöver exempelvis få se vad den personen värdesätter och behöver i sitt liv för att veta om jag ens vågar visa hela mig. 
- Plötsligt höga ljud är obehagliga, som exempelvis om någon tappar något i golvet.
- Min egentid är oerhört viktigt för mig. 
- Jag är sämst på att kallprata och att behöva göra det kan stressa mig så pass att jag undviker såna situationer där jag vet att det kan bli så.
- Jag läser av allt hela tiden - stämningen i rummet och hur människor mår, vilket tar massa energi.
- Och när jag läst av allt så gör jag allt för att fixa så att alla har det bra och mår bra, vilket tar massa energi. 
- Jag ser det mesta på detaljnivå, så jag lägger märke till minsta förändring i tex möblering hemma. 
 
Summan av allt är att jag många gånger och ofta behöver total tystnad och få vara själv för att ladda batterierna och få glädje och driv tillbaka. 
 
 
Idag accepterar jag mig själv som introvert och högkänslig, men innan jag hade orden på det och förstod att det finns fler än jag som är likadana så kämpade jag för att passa in. Men ju mer jag kämpade för att passa in ju mer ensam kände jag mig, för det var inte jag. Jag blev inte bara ensam utan jag var alltid helt tömd på energi då jag gick emot allt som var jag. 
 
Så till alla er där ute som känner igen er - hej och välkomna till klubben. Du kan sluta försöka passa in i en mall som inte passar dig, och istället slappna av och landa i den du är. Du är precis lika underbar som alla dom där super sociala extroverta personerna som är med på alla fester/tillställningar och är så enkla och socialt bekväma när dom träffar nya människor. 
 

Kommentarer :

#1: Hanna Karlsson

Jag är också så att jag analyserar stämningar i luften. Jag känner av allt och tänker att negativ stämning beror på mig.

Svar: Hur hanterar du att du tror att allt negativt beror på dig? Den har jag inte själv nämligen.
Carolina Hell

skriven
#2: Yolanda - Aspergers syndrom - Diktande....

Jag känner igen mig i en del av vad du berättar. Det är svårt att veta hur andra ser på världen, för att kunna avgöra om man gör det på ett energikrävande sätt. (: kram

skriven

Kommentera inlägget här :