Folsyra och B12.

Nu är det någonstans mellan 21-23 dagar kvar tills jag ska ringa samtalet till RMC, för att i samma veva börja med sprutorna. Och något som jag skulle börja med nu innan sprutorna är dessa tabletter:
 
 
Och som jag har förstått det så äter jag folsyra för att försöka förhindra ryggmärgsbråck hos fostret och jag äter B12 för nervsystemets utveckling och hälsa. Jag försökte hitta någon som förklarade allt detta på ett ett enkelt sätt, å de sidor jag hittade finner ni här och här. Det handlar i korta drag om att det är viktigt att få i sig både folsyra och B12 för att göra det man kan när det gäller fostrets utveckling och hälsa å att man ska förbereda kroppen redan innan man blir gravid.
 
Jag har ätit B12 (Behepan) sen 2008 om jag inte minns helt fel, då jag har en tarmsjukdom som heter IBS - när dem på mag&tarm kom fram till att jag har IBS så såg dem också att jag har en B12 brist, så därför har jag ätit och äter en tablett om dagen sen dess. 
 
Å nu har jag även tagit folsyra samtidigt som mina B12 sen igår - dag 2 idag alltså. Jag och Jeppe log så där innerligt mot varandra när han såg tabletterna och jag sa att jag börjat ta dem - varje litet steg är verkligen magiskt på sitt sätt. 
Taggar: #IVF;

Kommentera inlägget här :