Inskolning på förskolan.

December 2015
December 2016
 
Tiden går så fort och det händer mycket på 1 år. December 2015 var han bara en liten bebis och nu, 1 år senare, så är han verkligen en liten pojke. En liten pojke som idag, den 16 januari 2017, ska skolas in på förskolan. Idag är första dagen på dagis och det är med blandade känslor för min del.
 
Jag vet hur bra det kommer vara för honom då han är en social liten kille som älskar att leka med andra barn - han tycker det är lite långtråkigt att gå här hemma med mig. Men samtidigt tycker jag att det är lite läskigt att lämna bort honom. Men det är så mycket bra känslor, så mycket så att det väger över, och det får starta denna vecka, måndagspepp deluxe !
 
Sen måste jag bara få fråga en sak: när jag var liten så hette det dagis men idag heter det förskolan och tydligen så är det lite tabu att säga dagis. Varför är det så? Varför heter det inte dagis? Och varför är det så tabu att råka säga dagis? 

Kommentarer :

#1: Emm

Hej! Jag skulle inte kalla det tabu att säga dagis men som förskollärare så föredrar jag att man säger förskola. Det handlar om att höja statusen på ett yrke som idag är underbetalt och på många håll underskattat. :) kram

Svar: Så det är bara det som är anledningen?
Lillahell

skriven
#2: Anonym

Vi har dagmamma och det ska man inte heller säga utan familjedaghem.... hmm..

Svar: Finns det fortfarande dagmammor?
Lillahell

skriven
#3: Millis

Jag säger alltid dagis och kommer fortsätta med det :-) men det är många som ska rätta en och säga förskolan. Antagligen låter väl förskolan bättre än dagis :-) när jag var runt 6år då gick man på lekis :-) gjorde du det?

Svar: Jag gick på lekis. Det var steget efter dagis och innan skolan.
Lillahell

skriven
#4: Helena

Vi säger fortfarande dagis rent allmänt, även om jag alltid skriver förskola när jag bloggar t.ex eller pratar med någon annan. Minns faktiskt inte varför man slutade säga dagis en gång i tiden... Hoppas det går bra att skola in lillkillen! :)

Svar: Ok ok :) Ja han trivdes :)
Lillahell

skriven
#5: Susse

Jobbar själv som förskollärare. Jag säger förskola men rättar inte folk som säger dagis. Man bytte namn någon gång på 90 talet (men ordet dagis lever kvar). Främsta anledningen till att det heter förskola skulle jag vilja säga är för att visa på att det faktiskt är en skolform där barnen på olika sätt får uppleva många olika ämnen och områden (man passar alltså inte bara barn som många tror). Sen som någon annan skrev, för att försöka höja statusen på yrket =)

Svar: Ok så då passar förSKOLA bättre in så klart :)
Lillahell

skriven
#6: Anonym

Japp det finns många dagmammor/ familjedaghem både privata och kommunala

Svar: Trodde de hade dött ut men ok :)
Lillahell

skriven
#7: rebecca

Förskolan arbetar på ett annat sätt nu än då, det är ingen "barnpassning" utan mer ett pedagogiskt lärande, kort o gott! :D
Jag pluggar till förskollärare, färdig om ett år(!!) :D och vet att vissa tar illa vid sig för dem som säger dagis, men äsch, till och med jag själv använder de ordet ibland :) haha Men som många andra sagt, det är ju för att höja statusen lite på förskolan idag :)

Svar: Men va de barnpassning när de hette dagis? När blev de mer av ett lärande?
Lillahell

skriven
#8: Anonym

Nej de har inte dött ut. Det är faktiskt ett bra alternativ för barnen, däremot har folk tyvärr fel syn på vad ett familjedaghem tillför.
Jag ser bara fördelar med familjedaghem. Barnen får värme och kärlek. Barnet får vistas i en trygg hem miljö med mindre grupper och vanligtvis uppleva mycket mer än vad förskolebarn får göra i tidig ålder.

Svar: Ok ok men va bra att det finns då :)
Lillahell

skriven
#9: Berith

Vårt lilla barnbarn har också börjat i förskolan och hon trivs så bra där.
Ja allt har ändrats, även namnen på dagisfröknarna som nu kallas pedagoger. Sen är det visst olika inriktningar på förskolorna och inte "bara" barnpassning som det var förr.
Så jag hoppas att även lille B kommer att trivas där.

Svar: Ok ok :) se där. Ja han verkar trivas som fisken i vatten just nu :)
Lillahell

skriven

Kommentera inlägget här :